Cum "citesc" o anvelopa?

         Anvelopele autoturismului sunt considerate adesea ca fiind piese mai putin importante ale vehiculului. Aceasta apreciere este insă departe de adevar. Anvelopele sunt singurele zone de contact pe care vehiculul il are cu suprafasa carosabila.
         Anvelopele nu numai ca trebuie sa se potriveasca la diverse sisteme de suspensie si sa raspunda precis la comenzile directiei, ci trebuie in acelasi timp sa fie silentioase si durabile. Mai presus de toate, pentru ca vehiculul să ruleze in siguranta, anvelopele trebuie să faca fata fortelor extreme exercitate asupra acestuia – la franare, accelerare sau in viraje. Mai jos venim in  intampinarea dumneavoastra cu cateva safturi practice.

     Vom lua ca exemplu imaginea de mai sus in care este prezentata  o anvelopa 245/70R16 106T.
     Ce inseamna asta?
 
   1. 245 = Dimensiunea in mm a benzii de rulare adica latimea anvelopei masurata de la un perete lateral la altul.
   2. 70 = Talia anvelopei masurata in procent din latimea benzii de rulare (70% din 245)
   3. R = Indica modul de asamblare a anvelopei. „R” vine de la radial, care inseamna ca suportul textil al pliurilor structurii (straturi care alcatuiesc structura anvelopei) sunt dispuse radial de-a lungul anvelopei, din talon în talon. „B” arata ca anvelopa este de constructie diagonala, ceea ce inseamna ca suportul textil al pliurilor structurii sunt dispuse diagonal de-a lungul anvelopei din talon în talon, cu straturile de pliuri alternand ca directie pentru a se consolida unul pe altul.
   4. 16 = Dimensiunea in inci (toli) a jantei
   5. 106 = Indica indicele de sarcina ce reprezinta numarul care corespunde sarcinii maxime în livre pe care o anvelopa o poate suporta cand este umflata in mod corespunzator. Veti gasi de asemenea sarcina maximă in livre si in kilograme inscriptionata si in alta parte pe peretele lateral al anvelopei.

    6. T = Indica indicele de viteza. In cazul de fata T=190Km/h. Detalii suplimentare in tabelul de mai jos:

    7. M+S = Mud + Snow (marcaj intalnit la anvelopele de iarna). Etichetarea Noroi / Zapada. Daca o anvelopa este calificata drept sigura in conditii de noroi si zapada.
    Un detaliu foarte important la achizitionarea anvelopelor este data fabricatiei. Anvelopa imbatraneste chiar daca nu este folosita; odata cu montarea unei anvelope "batrane" pot aparea multe surprize: crapaturi (initial superficiale) ale cauciucului, uzura rapida, descentrare etc. O anvelopa este considerata batrana dupa 3 ani de la data fabricatiei, insa cum aflam aceasta informatie?
    Orice anvelopa are stantata pe partea laterala, langa celelalte detalii data fabricatiei ca in imaginea de mai jos:

    8. CKM = Seria anvelopei
    9. 1002 = Data fabricatiei (numarul saptamanii si anul)
 
De exemplu, daca data fabricatiei este 1002, aceasta inseamna saptamana 10 din 2002.